•    نقص مادرزادی چیست؟
•    علت های نواقص مادرزادی چیست؟
•    قبل و یا در دوره ی بارداری چه اقداماتی قابل انجام است تا خطر تولد نوزادی با نواقص خاص مادرزادی کاهش یابد؟
•    چرا من باید با پزشک خود قبل از بارداری ملاقات کنم؟
•    چه عواملی خطر داشتن نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می دهد؟
•    چرا مصرف مولتی ویتامین قبل و در حین بارداری اهمیت دارد؟
•    چه اطلاعاتی لازم است تا من درباره ی مصرف داروها در دوره ی بارداری بدانم؟
•    چگونه چاقی بر بارداری من مؤثر است؟
•    چرا گفتگو با پزشک در رابطه با عوارض مصرف یک داروی خاص قبل از باردار شد اهمیت دارد؟
•    چرا مهم است که مادر در دوره ی بارداری الکل مصرف نکند؟
•    چطور می تواند مواد مخدر بارداری من را تحت تأثیر قرار دهد؟
•    چه عفونت هایی باید نگران کننده باشند و چطور می توان خطر ابتلا به آن ها را در دوره ی بارداری کاهش داد؟
•    چه احتیاطاتی قابل اتخاذ است تا بتوان عوامل خطرزای نقص مادرزادی را کاهش داد؟

نقص مادرزادی چیست؟
یک نقص مادرزادی عارضه ای است که در هنگام تولد وجود دارد و ظاهر یا عملکرد بدن نوزاد و یا هر دو را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از نواقص مادرزادی نظیر پای کوتاه و کج یا  انگشت های اضافی دست و پا می توانند بلافاصله پس از تولد نوزاد رؤیت شوند. تست های اختصاصی ممکن است برای کشف نواقص دیگری نظیر نواقص قلبی یا ناشنوایی نیاز باشد. برخی از نواقص مادری تا سال ها بعد بروز نمی کنند.  
علت های نواقص مادرزادی چیست؟
برخی نواقص مادرزادی توسط ژن هایی رخ می دهند که از والدین به نوزاد قابل انتقال هستند. نواقص دیگر ناشی از اختلالات کروموزمی هستند. تعداد کمی از نواقص مادرزادی به علت قرارگیری در معرض برخی داروهای خاص، مواد شیمیایی و عفونت ها در دوره ی بارداری ایجاد می شوند. علت بسیاری از نقص های مادرزادی دیگر ناشناخته است.

قبل و یا در دوره ی بارداری چه اقداماتی قابل انجام است تا خطر تولد نوزادی با نواقص خاص مادرزادی کاهش یابد؟
اغلب نواقص مادرزادی قابل جلوگیری نیستند، چون علت آن ها ناشناخته است، ولی خطر تعدادی از آن ها، ممکن است با در نظر گرفتن مراحل زیر کاهش یابد:
•    قبل از باردار شدن با پزشک خود ملاقات کنید.
•    عوامل خطر را شناسایی کنید.
•    قبل و در دوره ی بارداری مولتی ویتامین مصرف کنید.
•    وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنید.
•    از داروها عاقلانه استفاده کنید.
•    عوارض دارویی را قبل از بارداری در نظر بگیرید.
•    از الکل و داروهای غیرمجاز استفاده نکنید.
•    از عفونت جلوگیری کنید.
•    از عوامل مضر شناخته شده جلوگیری نمایید.
چرا من باید با پزشک سلامت خود قبل از بارداری ملاقات کنم؟
تعیین جدول زمانی برای ملاقات با پزشک قبل از بارداری، فکر خوبی است. در این جلسات توصیه هایی در مورد رژیم غذایی و ورزش از پزشک خود دریافت می کنید و شما می توانید درباره ی هر عامل افزایش دهنده ی خطر نقص مادرزادی بحث نمایید. اگر شما یک عارضه ی پزشکی داشته باشید، شما همچنین می توانید در مورد هرگونه درمان موردنیاز در قبل و در دوره ی بارداری صحبت کنید.
چه عواملی خطر داشتن نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می دهد؟
با شرایط زیر شما ممکن است در معرض افزایش خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی قرار گیرید:
•    سن شما بالا باشد.
•    سابقه ی فردی یا خانوادگی نواقص مادرزادی داشته باشید.
•    یک فرزند با نقص مادرزادی داشته باشید.
•    از داروهای خاصی در زمان های نزدیک بارداری استفاده کرده باشید.
•    دارای یک عارضه ی پزشکی نظیر دیابت یا چاقی باشید.
•    از مواد و یا داروهای مخدر یا الکل در دوره ی بارداری استفاده کرده باشید.
اگر هریک از این فاکتورهای خطرزا را داشته باشید، پزشک شما ممکن است تست های تخصصی و یا مراحل دیگری را پیشنهاد کند تا به کاهش خطر کمک کند. برای مثال، اگر شما دارای سابقه ی فردی و یا فامیلی از یک نقص ژنتیکی داشته باشید، آزمایشات و مشاوره ژنتیک ممکن است به شما پیشنهاد گردد.  
چرا مصرف مولتی ویتامین قبل و در حین بارداری اهمیت دارد؟
مکمل های ویتامین پیش از تولد دارای مقادیر پیشنهادی از ویتامین ها و موادی، نظیر ویتامین A، C و D، اسید فولیک و آهن است که شما در دوره ی بارداری نیاز خواهید داشت. مصرف روزانه ی 400 میکرو گرم اسید فولیک حداقل یک ماه قبل از بارداری و در دوره ی بارداری به جلوگیری از اختلالات مهم مادرزادی در مغز و نخاع نوزاد نظیر نواقص لوله ی عصبی جلوگیری می کند. اغلب ترکیبات مکمل مولتی ویتامین زنان در قبل از تولد دارای 800-600 میکروگرم اسید فولیک است.  
چه اطلاعاتی لازم است تا من درباره ی مصرف داروها در دوره ی بارداری بدانم؟
تعداد کمی از داروها با نقص های مادرزادی ارتباط دارند. شما باید به هر کسی که دارو را برای شما تجویز می کند، در مورد بارداری یا احتمال آن اطلاع دهید که شامل پزشکانی هستند که شما را برای مسائل غیربارداری ویزیت می کنند، روانپزشک، و دندانپزشک هستند. همچنین، با پزشک خود در ارتباط با مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، نظیر مسکن های درد، ضد یبوست، داروهای حساسیت و سرماخوردگی، ویتامین ها، داروهای گیاهی و داروهای پوستی مشورت کنید. یک منبع خوب در مورد اطلاعات ایمنی یا خطر داروهای خاص و عوامل دیگر در دوره ی بارداری، وبسایت سازمان اطلاعات تراتولوژی به آدرس www.otispregnancy.org است.     
چگونه چاقی بر بارداری من مؤثر است؟
زنان چاق (زنانی که دارای شاخص جرم بدنی (BMI) 30 یا بالاتر هستند) نسبت به زنان دارای وزن طبیعی در زمان بارداری در معرض خطر بیشتری برای تولد نوزادانی با نواقص مادرزادی هستند. رایج ترین نواقص مادرزادی مرتبط با چاقی، نواقص لوله ی عصبی، اختلالات قلبی و کام شکاف دار هستند. اگر شما قصد بارداری دارید، بهترین راه برای جلوگیری از این مسائل ناشی از چاقی، رسیدن به وزن طبیعی قبل از باردار شدن است.  
چرا گفتگو با پزشک در رابطه با عوارض مصرف یک داروی خاص قبل از باردار شدن اهمیت دارد؟
برخی عارضه های بالینی، نظیر دیابت، فشار خون بالا، و اختلالات صرع ممکن است خطر تولد نوزادی با برخی نواقص مادرزادی را افزایش دهد. اگر شما دارای یک عارضه ی بالینی هستید، با پزشک خود در ارتباط با هرگونه تغییر مورد نیاز در رژیم غذایی، دارو یا دیگر موضوعاتی صحبت کنید که بیماری را قبل از بارداری شما قابل کنترل می کند.  
چرا مهم است که مادر در دوره ی بارداری الکل مصرف نکند؟
مصرف الکل در دوره ی بارداری یک علت مهم در ایجاد نواقص مادرزادی است. “طیف اختلالات جنینی وابسته به الکل” عبارتی است که به منظور توصیف اثرات متفاوتی استفاده می شود که نوشیدن بر جنین در زنان باردار دارد. این اثرات ممکن است شامل ناتوانی های فیزیکی، رفتاری و یادگیری باشد که گاهی تا آخر عمر ادامه می یابد. یکی از شدیدترین اثرات مصرف الکل در دوران بارداری سندرورم جنین الکلی است. نواقص مادرزادی ناشی از الکل با ترک الکل صددرصد قابل پیشگیری هستند.  
چطور می تواند یک داروی مخدر بارداری من را تحت تأثیر قرار دهد؟
استفاده از مواد مخدر (نظیر هروئین، کوکائین، متامفتامین، و ماری جوآنا) و تجویز داروهای مورد استفاده با اهداف غیردارویی (نظیر اکسی کدون) می تواند به نوزاد آسیب بزند. برخی از این داروها منجر به مشکلات رشد در کودک می گردد. برخی دیگر ممکن است باعث مشکلات یادگیری، رفتاری و احساسی بلند مدت شود. بسیاری از داروها خطر تولد زودرس و برخی مشکلات شدید دیگر را افزایش می دهند. شما باید در دوره ی بارداری، از مصرف تمام این داروها خودداری کنید.
چه عفونت هایی باید نگران کننده باشند و چطور می توان خطر ابتلا به آن ها را در دوره ی بارداری کاهش داد؟
برخی عفونت ها می توانند خطر نواقص و مشکلات دیگر مادرزادی را در دوره ی بارداری برای شما و نوزاد در حال رشد افزایش دهند:
•    سرخجه (سرخک آلمانی) یک عفونت ویروسی است که معمولاً باعث دانه های ملایم و اندکی تب می شود. ابتلا به سرخچه در دوره ی بارداری می تواند باعث سقط جنین، ناشنوایی، عقب افتادگی ذهنی، نواقص قلبی و نابینایی در نوزاد گردد. برعلیه سرخچه واکسن وجود دارد، ولی برای زنان باردار توصیه نمی گردد. اگر شما تا بحال به بیماری مبتلا نشده اید یا واکسن تزریق نکرده اید، باید برعلیه سرخچه واکسینه شوید و حداقل یک ماه برای باردار شدن صبر کنید.
•    توکسوپلاسموز بیماری است که توسط یک انگل ساکن در خاک ایجاد می گردد. شما ممکن است با خوردن گوشت خام و غیرپخته یا سبزیجات شسته نشده یا تماس با فضولات حیوانی، بخصوص گربه ها آلوده گردید. اگر شما برای اولین بار در دوره ی بارداری مبتلا گردید، ممکن بیماری به نوزاد منتقل گردد. توکسوپلاسموز می تواند باعث نواقص مادرزادی، نظیر ناشنوایی، مشکلات بینایی و ناتوانی ذهنی شود. اطمینان حاصل کنید که گوشت کامل پخته شده مصرف گردد و هنگام باغبانی یا شستشوی سبزیجات از دستکش استفاده می-کنید. برای نگهداری گربه از جعبه استفاده نمایید که کس دیگری آنرا تمیز می کند. اگر شما خودتان مجبورید جعبه را تمیز کنید، از دستکش استفاده نموده و دستتان را بعداً به خوبی بشویید.
•    بیماری های مقاربتی (STIs) می تواند باعث نواقص مادرزادی شدیدی گردند. درمان یک بیماری مقاربتی- ترجیحاً قبل از حاملگی- ممکن است از آسیب به جنین ممانعت نموده یا خطر آنرا کاهش دهد.
•    سیتومگالوویروس یک عفونت ویروسی رایج است. اغلب عفونت های سیتومگالوویروس باعث هیچ مشکل مهمی نمی-گردند. اگر شما در هنگام بارداری برای اولین بار آلوده شدید، CMV می تواند جنین را آلوده کند. در برخی موارد، عفونت می تواند باعث ناتوانی ذهنی، ناشنوایی و مشکلات بینایی گردد. CMV می تواند از طریق تماس با ادرار کودکان آلوده یا دیگر مایعات بدن آن ها منتقل گردد. زنان بارداری که با کودکان کار می-کنند، نظیر کارمندان مراقبت سلامت کودکان، باید برای جلوگیری از عفونت، از دستکش هنگام تعویض پوشک نوزاد استفاده کنند. شستشوی مداوم دستان نیز توصیه می گردد.
چه اقدامات احتیاطی می تواند قرارگیری در معرض عوامل خطرزای نقص مادرزادی را کاهش داد؟
اقدامات احتیاطی زیر برای تمام زنان باردار توصیه می گردد:
•    قرارگیری خود در معرض جیوه را با خودداری از خوردن کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال دار یا ماهی قرمز، خوردن ماهی تن سفید را به 170 گرم در هفته کاهش دهید. ماهی از غذاهای مفید با مواد غذایی ضروری برای زنان باردار و نوزاد در حال رشد است. اطمینان یابید که حداقل دو وعده در در هفته از ماهی سالم استفاده نمایید.
•    از قرارگیری در معرض سرب جلوگیری نمایید. سرب می تواند در رنگ های قدیمی، مواد ساختمانی و بعضی جواهرات و ظروف وجود داشته باشد.
•    از خوردن مقادیر بالای ویتامین A خودداری کنید. سطوح بالای این ویتامین با نقص های شدید مادرزادی همراه است. داروهای مولتی ویتامین نباید دارای بیش از 5000 واحد بین المللی ویتامین A باشند.