بهترین زمان برای مسافرت در دوره ی بارداری چه موقع است؟
•    چه چیزهایی درباره ی برنامه ریزی سفرهای طولانی با اتومبیل در دوره ی بارداری باید دانست؟
•    چه چیزهایی درباره ی سفرهای هوایی در هنگام بارداری باید دانست؟
•    در هنگام بارداری چگونه می توان برای سفر به خارج از کشور آماده شد؟
•    چه چیزهایی را باید در هنگام بارداری برای سفرهای طولانی از کشور در نظر گرفت؟
بهترین زمان برای مسافرت در دوره ی بارداری چه موقع است؟
بهترین زمان برای مسافرت به نظر می رسد که اواسط بارداری، بین هفته های 14 و 28 باشد. شرایط اضطراری بارداری (نیازهای اورژانسی) اغلب در سه ماهه ی اول و سوم رخ می دهد.  به هرحال پس از هفته ی 28 ممکن است جابجایی و نشستن بلندمدت برای شما دشوار باشد.  
چه چیزهایی درباره ی برنامه ریزی سفرهای طولانی با اتومبیل در دوره ی بارداری باید دانست؟
در هنگام مسافرت با اتومبیل، هر روز مقدار کمی رانندگی کنید. سعی کنید تا رانندگی در هر روز بیشتر از 5 یا 6 ساعت طول نکشد. مطمئن شوید که که هر بار کمربند ایمنی خود را ببندید، حتی اگر اتومبیل شما دارای کیسه هوا باشد. برنامه ریزی کنید تا توقف های متعددی داشته باشید تا کمی قدم زده و پاهای خود را دراز کنید.
چه چیزهایی درباره ی سفرهای هوایی در هنگام بارداری باید دانست؟
برخی خطوط هوایی داخلی مسافرت را در آخرین ماه بارداری ممنوع یا اینکه مشروط به داشتن مجوز پزشکی کرده-اند، برخی دیگر مسافرت را پس از هفته ی 36 بارداری ممنوع نموده اند. اگر شما قصد یک پرواز بین المللی را دارید، معمولاً محدودیت مسافرت با خطوط هوایی بین المللی زودتر از این زمان است.
هنگام مسافرت هوایی، شما می توانید مراحل زیر را برای کمک به راحتی در مسافرت تا حد ممکن دنبال کنید:
•    اگر می توانید، یک صندلی کنار راهرو را رزرو کنید، زیرا بلند شدن و دراز کردن پاها در طول پرواز راحت تر است.
•    از مصرف غذاهای نفاخ و نوشیدنی های گازدار قبل از پرواز خودداری کنید.
•    در تمام مدت پرواز کمربند ایمنی خود را ببندید. کمربند ایمنی باید در زیر شکم و روی استخوان لگن بسته شود.
•    اگر شما مستعد تهوع هستید، پزشک شما ممکن است بتواند، داروی ضد تهوع تجویز نماید.
در هنگام بارداری چگونه می توان برای سفر به خارج از کشور آماده شد؟
اگر شما قصد سفر به خارج از کشور را دارید، پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید آیا سفر به خارج برای شما بی خطر است و نیز شما در ارتباط با اجرای مراحل قبل از سفر راهنمایی کند. در هنگام بارداری، شما نباید به مناطقی سفر کنید که همانند آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی خطر مالاریا وجود دارد.   
چه چیزهایی را باید در هنگام بارداری برای سفرهای طولانی از کشور در نظر گرفت؟
هنگام سفر به مناطقی که از نظر بهداشتی در وضعیت مناسبی نیستند، اطمینان حاصل شود که مراحل زیر دنبال گردد:
•    سالم ترین آب برای نوشیدن، آبی است که به مدت 1 دقیقه جوشیده باشد (3 دقیقه در ارتفاع بالاتر از 2000 متر).
•    آب های معدنی از آب های نجوشیده سالم تر هستند، ولی به علت اینکه هیچ استانداردی برای آب های معدنی وجود ندارد، هیچ تضمینی نیست که این آب ها عاری از میکروب های بیماری زا باشند. نوشیدنی های گازدار تهیه شده با آب جوشیده برای نوشیدن بی خطر می باشند.
•    از یخ های ساخته شده از آب های غیرجوشیده در نوشیدنی خود استفاده نکنید. همچنین لیوان هایی را به کار نبرید که ممکن است با آب غیرجوشیده شسته شده باشند.
•    از سبزی ها و میوه های تازه تا زمانی که پخته یا پوستشان کنده نشده است، اجتناب کنید.
•    ماهی و گوشت نیم پخته و کنسرو مصرف نکنید.

پرواز به همراه کودک
ما مطمئن نیستیم کدامیک از این دو حالت بیشتر باعث استرس می‌شود: مسافری که برای اولین بار متوجه می شود کنار نوزاد گریان شخص دیگری خواهد نشست، و یا اینکه والدین آن نوزاد باشد. دراغلب اوقات کودکان نوپا به دلیل محدودیت دچار بی‌تابی و ناراحتی می شوند

گریه در ارتفاع بالا
نوزادان در تمام سنین به دلایل مختلفی گریه می‌کنند، به این ترتیب در محدودیت فضای هواپیما هنگامی که در تلاش برای آرام کردن گریه کودک خود هستید، سعی کنید که کنترل اوضاع را در دست بگیرید. خونسردی خود را حفظ کرده و موارد احتمالی همیشگی را بررسی کنید: آیا نوزاد شما گرسنه، خیس یا کثیف، سرد یا گرم و یا بی حوصله است؟ اگر این موضوع را مشخص کردید، سعی کنید کرکره پنجره را بسته نگهدارید؛ اگر نوزاد شما طالب تماشای منظره‌ای است، چشم‌اندازی را در خارج از پنجره یا در صفحات مجله هواپیمایی به او نشان دهید.
اگر هیچ یک از این روش‌ها نتوانستند باعث آرام شدن نوزاد بشوند، سعی کنید اجازه ندهید که چند نگاه زشت شما را اذیت کند و مطمئن باشید که بسیاری از مردم با والدین نوزاد گریان همدردی می‌کنند. علاوه بر این، هر کسی زمانی نوزاد بوده و بسیاری زمانی در گذشته در مجامع عمومی مجبور به تلاش برای آرام کردن نوزادی بوده‌اند، بعید است شما با چنین افرادی روبرو نشده باشید، در نهایت، آنها شما را درک خواهند کرد.

مشکلات مرتبط با گوش
قبل از اینکه ما در مورد درد گوش در هواپیما بحث کنیم، اجازه بدهید در ابتدا به شما اطمینان خاطر بدهیم که بسیاری از نوزادان هرگز کوچکترین نشانه ای از ناراحتی را نشان نمی دهند.
هر کدام از شما که قبلا تجربه پرواز داشته‌اید می دانید که گوش‌ها می‌توانند به تغییرات ناشی از فشار بسیار حساس باشند. مطابق با گفته‌های پزشکان متخصص کودکان، دلیل این است که گوش خارجی از گوش میانی توسط یک غشاء نازک به نام پرده صماخ جدا شده است. ایجاد اختلاف فشار در دو طرف این غشا باعث احساسی می‌شود که حدود یک سوم از مسافران (کودکان بیشتر از بزرگسالان) شنوایی گنگ موقتی، ناراحتی و یا حتی درد را تجربه کنند. متاسفانه، گرفتگی بینی یا سرماخوردگی می تواند احتمال مشکلات گوش در نوزاد را افزایش دهد.
در بزرگسالان جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن اغلب  برای بازگشت فشار گوش میانی به حالت توازن و طبیعی کافی است. شاید بخشی از دلیل این که چرا کودکان نسبت به بزرگسالان در مورد گوش خود بیشتر شکایت می‌کنند این است که جویدن آدامس گزینه ساده‌ای نیست و ما باید هنوز به نوزاد تم توانیم بگوییم خمیازه بکشد.
اگر بچه شما سرما خورده است و عفونت گوش دارد، در مورد آن با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید که آیا شما نیاز به مسکن ضددرد نوزاد دارید. متاسفانه، ثابت نشده است که ضداحتقان‌ها بتوانند کمک کنند، و در واقع برای استفاده در نوزادان توصیه نمی شوند. برای کودکان مبتلا به ناراحتی شدید گوش همراه با سرماخوردگی و یا عفونت گوش، به سادگی می‌توان گفت بهترین راه این است که در صورت امکان، پرواز را به تعویق بیاندازید. اگر شما نمی‌توانید برنامه سفر خود را به دلیل سرماخوردگی لغو نمایید، فقط آگاه باشید زمانی که شما پرواز می‌کنید، احتمال بروز درد گوش بیشتر خواهد بود.

شدت صدای بیش از حد
میزان سر و صدای کابین هواپیما می‌تواند در هر نقطه، از محدوده 60 تا 100 دسیبل متغیر باشد و بخصوص هنگام برخاستن بلندتر است. با استفاده از گلوله‌های پنبه‌ای و یا گوش بندهای کوچک ممکن است به کاهش سطح شدت صدا در نوزاد خود کمک کنید و با این کار حتی شرایط خوابیدن یا استراحت را برای فرزند خود آسان‌تر کنید.

مکیدن راهی برای دور شدن از ناراحتی
بهتر است بدانیم که یک جایگزین عملی و واقعی  برای روش سنتی جویدن آدامس وجود دارد که برای از بین بردن فشار گوش در نوزادان کارایی خوبی دارد و این جایگزین عمل مکیدن می‌باشد.
متخصصین اطفال، خدمه پرواز و والدین معمولا به طور یکسان بطری، پستان یا پستانک را هنگام برخاستن و فرود اولیه هواپیما که تغییرات فشار در داخل کابین به بیشترین حد می رسد، را پیشنهاد می‌کنند. دقت کنید که به کاهش ارتفاع و نه نشستن هواپیما اشاره کردیم. دلیلش این است که تغییر فشار به طور معمول بسته به ارتفاع پرواز به اندازه نیم ساعت یا بیشتر قبل از فرود قابل ملاحظه‌تر است.
اگر عمل مکیدن، گریه فرزند شما را قطع نکرد و همچنان ناراحت به نظر می‌رسد، آرامش خود را حفظ کرده و سعی کنید گوش او را مالش دهید و یک آواز تسکین دهنده بخوانید. حتی اگر شما بفهمید هیچ چیزی فرزند شما را تا رسیدن به زمین سفت (یعنی فشار هوای طبیعی) آرام نمی‌کند، به خودتان یادآوری کنید که شما هر کاری که می‌ توانستید انجام داده اید.